Kali Ketiga Cucuk Vaksin Tifoid

Kali Ketiga Cucuk Vaksin Tifoid

Kali Ketiga Cucuk Vaksin Tifoid   ||Permulaan April dimulai dengan inject vaksin typhoid. 2 April ni cukup tiga tahun tempohnya maka kena lah ambil suntikan tersebut untuk kali ketiga.

Apakah itu suntikan typhoid? Suntikan typhoid merupakan sejenis suntikan vaksin yang digunakan untuk mencegah penyakit bernama typhoid atau tifoid. Ianya bertujuan untuk merangsang sistem imunisasi badan supaya menghasilkan antibodi bagi melawan jangkitan bakteria Salmonella typhi.

Ya.. Penggunaan vaksin ini mampu mencegah tifoid atau demam kepialu dari terus merebak di banyak negara termasuk Malaysia. Terbukti dalam kajian.

Vaksin Thyphoid

Penyakit thypoid atau bahasa Melayunya tifoid lebih dikenali sebagai demam kepialu dalam negara Malaysia. Penyakit demam kepialu adalah satu penyakit yang boleh membawa maut tau!  Kerajaan Malaysia dan Kementerian Kesihatan Malaysia bertanggungjawab untuk mencegah penyakit ini  agar demam kepialu tidak merebak dalam negara kita.. Salah satu caranya ialah dengan memberikan suntikan thypoid terutama bagi mereka yang mengengendali makanan. 

Doktor yang inject aku bagitau, penyakit ni boleh terjadi apabila orang yang menyediakan menu tersebut tidak mencuci tangan dengan bersih atau tidak mengamalkan penjagaan kebersihan yang sepatutnya. Huish...seram....Kalau gitu, aku suggest mak mak pun kena inject ni ..heehee... 

Apa pun, alhamdulillahhh settle urusan inject vaksin nih. Banyak betul vaksin dalam badanku ek.. Ada sesiapa ambil suntikan nih tak....


Notakaki: Harap esok puasa dah taksa sakit tekak cam harini... 



Post a Comment

3 Comments

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .