Seronoknya Belajar Matematik Melalui Board Games!

Seronoknya Belajar Matematik Melalui Board Games!

Seronoknya Belajar Matematik Melalui Board Games! || Matematik merupakan salah satu subjek yang penting dalam sekolah dan kehidupan. Sebarang aktiviti seperti membeli barang, menimbang, mengukur, dan banyak lagi benda harus menggunakan kaedah matematik. Kira-kira bajet terlebih atau terkurang, ada matematiknya. 

So should be dari awal, zaman kanak kanak nilah kena kenal dan tahu apa tu matematik. Lebih bagus lagi kalau dapat pupuk minat belajar matematik supaya senang kemudian hari. Matematik ni memang memiliki banyak formula, yang paling penting ialah operasi tambah, tolak, darab dan bahagi 😃 Benda basic kena tahu dulu sebelum pergi ke fasa yang lebih heavy. 

Nah, baru baru ni aku terjumpa website yang mengandungi banyak game Matematik! Game nya sesuai untuk kids dan student sekolah rendah. Colourful and cheerful ui! Menarik! 

TAPI

Bukan je ada game Matematik untuk budak, ada jugak sikit sikit game lain untuk dewasa macam aku ni.. Game yang menggamit memori zaman aku kecik dulu! Hihi.. 

Board Games

Inilah dia, Board Games... Pelbagai jenis Math games dalamni yang sesuai for kids dan students. Apa yang mereka belajar dengan guru mereka, itulah yang ada dalamni.. Oleh sebab itu, dengan adanya online game ni, mereka dapat praktikkan, ingat semula apa yang telah dipelajari serta mahirkan lagi subjek Matematik nanti.

Oh ya, main game sini FREE jer tanpa iklan yang menggnggu.. Aku kurang minat kalau tetiba tengah syok main game, ada keluar pulak iklan! Ayoooo... 

Ok, done cuba few games dalam ni.. sebab rindu jugak nak latih otak dengan soalan Math yang camni... Saja test kelajuan otak aku mengira dan berfungsi.. Hahaa.. Mari tengok antara Math game apa yang best! 

Mathematics Game


Mathematics

Nombor tu colourful. Budak budak tengok colourful, boleh menarik dorang nak jawab soalan dalamni... 
Next, let try pulak game Count Fingers. 
Belajar Matematik

Kebanyakan daripada kita semua selalu didedahkan dengan pengiraan melalui jari. Kan.. Dari kecik masa zaman tadika, cikgu ajar gaya nombor satu, keluarkan jari telunjuk, nombor dua, buat peace ✌️ gituh.. Jadik game ni nanti nampaklah apa yang dipraktikkan dalam kehidupan seharian, gunakan semasa bermain game pulak. 

Jom try game Count Fingers 

Next, aku try game comel nih, namanya Feed Math! 


Maths Game

So cute!! Kartun ni tak henti henti kunyah sushi selagi jawapan kita betul! Kahh! Kat dadanya ada nombor. So kena klik dua pinggan sushi yang bernombor dan sedang bergerak, untuk jawapan seperti dadanya. 

Free Online Game

Contoh, kat dadanya bernombor 22. Kita klik pada pinggan sushi yang ada nombor 21 dan 1 untuk dapatkan jawapan 22! Hehee.. Kemudiaan kartun tu pun ngap sushi tuh! Hahaha. Pinggan pinggan akan bergerak macam kat Sushi King oi.. 

Boleh try game ‘Feed Math’ ni ye.. Lucu dan menceriakan! 😃


Maths

Ini mencabar sikit. Namanya ‘Mathball Roll’. Kena fikir camana nak bagi bola tu pergi kat bakul jawapan tu.. sama ada genap (Even) atau Ganjil (Odd)

Ok, bukan je game Matematik yang ada, nak try game lain selain Matematik pun dipersilakan!! 


Tic Tac Toe

Wow! Zaman dulu masa sekolah rendah ada try main game nih... Haha.. Taktik yang sama je.. kalau tak menang menang, memang tukar game lain lah cite dia... Kahhh..  Let's play TicTacToe. You guys boleh pilih nak play dengan kawan or sistem komputer. Hehe.. 

Checkers

My favourite game! Sama ada online atau offline, aku suka main dam Aji berbanding main chess! Kenangan lawan dam Aji kat tempat kerja tetiba berlayar di ingatan... Haha.. 

Terdapat beberapa games yang mereka set masa untuk diselesaikan. Penerangan sebelum mulakan game ada disediakan dan tahap tahapnya pun berbeza dari senang ke susah. Pilihlah nak yang mana.. Terpulang pada pemain tu sendiri. Jomlah try Checkers Game Online ni jugak! 

Okaylah, overall, aku suka mostly game dalam Board Game. Mencabar dan mendatangkan faedah tau! Bukan asyik main game yang ganas ganas dan menyerabutkan otak.. Haha.. This one must put into game list! 👍


Post a Comment

10 Comments

  1. Replies
    1. Yes... Behtol tuh!!! Heeehee.. Barulah rasa menarik Matematik ni kan 😍

      Delete
  2. Bagus untuk anak2 yang sedang belajar

    ReplyDelete
  3. Kita suka arcade games. Tp best jugak belajar math dgn game ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oooo.. suka arcade game rupanya... Hehe..Ya, sesekali layan game yang ni pulok 💕

      Delete
  4. Budak-budak pasti suka game math begini...moga mereka lebih cerdas dan celik math suatu hari nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamin, Moga bebudak yang try game ni akan jadi lebih cerdas, dan celik math nanti... Amin.. Sy sure, bebudak mesti suka.. hehe

      Delete
  5. seronok kan game kat sini..kite pon main

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .