Himpunan 10 Tazkirah Ringkas

Himpunan 10 Tazkirah Ringkas

Himpunan 10 Tazkirah Ringkas || Kehidupan kita yang bernama manusia pasti disulami dengan kisah kehidupan yang pelbagai rencahnya. Kadangkala berada dalam fasa kesedihan, kemurungan, ketakutan, namun ada juga fasa kegembiraan dan kebahagiaan. Jalani saja sesuai mengikut waktu dan takdir yang ditentukan. Apabila sesuatu yang tak diingini berlaku, bersegeralah berdoa Dan mencari solusi terbaik. Antaranya dengan mendengar atau membaca tazkirah. Di sini harini Nona share himpunan 10 tazkirah ringkas daripada beberapa sumber untuk dikongsi bersama 💚

Semoga perkongsian kalini bermanfaat buat semua para pembaca, memberi positiviti dan kita saling ingat mengingati tentangnya. Hidup ini sangat pendek jika dihitung betul betul. Hargai Dan teruskan dengan penuh semangat!

Tazkirah Ringkas

Tazkirah Ringkas Pertama: Mengajak Orang Lain ke Arah Kebaikan


"Apabila membasuh pinggan, kita akan memilik dua benda iaitu yang pertama, pinggan tersebut bersih dan yang kedua ialah tangan kita pun bersih. Begitulah juga dalam diri kehidupan kita, tatkala kita mengajak orang lain ke arah kebaikan, kita sebenarnya membersihka diri kita pada masa yang sama'

-Imam Hasan Al Banna

Tazkirah Ringkas Kedua: Pahala Mentaati Ibu Bapa Melebihi Jihad Fisabilillah

Terdapat segelintir anak mengaku mereka sudah memenuhi kehendak hak kedua ibu bapanya walaupun hati sebenarnya tidak merindu, jauh sekali khuatir atau pilu mengenangkan keuzuran orang tua mereka iaitu pemegang kunci syurga mereka di akhirat kelak. Ini sudah diberitahu dalam surah al-Israk, ayat 23 yang berbunyi: 

'Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). '

Sedarlah, keutamaan berkhidmat kepada orang tua melebihi pahala jihad fisabilillah seperti Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:  Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah bin Mas'ud,  Beliau berkata: "Saya bertanya kepada Nabi SAW. "Amalan apakah yang paling disukai oleh Allah S.W.T? Baginda bersabda: "Solat pada waktunya, saya bertanya lagi. Kemudian apa lagi? Baginda bersabda: Berbuat baik kepada kedua orang tua. Saya bertanya, kemudian apa lagi? Baginda bersabda: Berjihad di jalan Allah." Hadis riwayat al Bukhari dan Muslim

Sedikit petikan daripada scribd.com

Tazkirah Ringkas Ketiga: Umur adalah Peluang

Umur adalah peluang yang diberikan kepadamu. Berharga atau tidaknya hidupmu bergantung pada bagaimana kau memanfaatkan usiamu itu Apabila Allah anugerah kepada kita umur yang panjang, ia merupakan satu kelebihan yang mesti dimanfaatkan.
Jika kita orang yang soleh memberi peluang untuk menggandakan amalan supaya menjadi bekalan yang berharga di akhirat nanti.
Jika kita orang yang banyak dosa memberi peluang kepada kita untuk bertaubat dan memohon keampunan kepada Allah.
Manfaatkanlah umurmu sebelum sakaratul maut menjemput.

Sumber dari Facebook Siti Rodiyah

Tazkirah Ringkas Keempat: Kelebihan Bersedekah

Sedekah adalah suatu amalan yang sangat mulia di sisi Islam. Setiap sedekah yang kita hulurkan, pasti akan diberikan ganjaran yang tidak terhingga, malah dosa kita juga turut terhapus disebabkan sedekah itu. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:

'Sedekah dapat menghapus dosa sebagaimana air memadamkan api' (Hadis Riwayat Imam Tirmizi)

Selain itu, sedekah juga akan memberi keberkatan pada harta kita. Dengan adanya keberkatan, harta yang sedikit seolah-olah dirasakan banyak dan mencukupi. Sebaliknya tanpa keberkatan, harta yang banyak dirasakan seakan-akan sempit serta tidak mencukupi meskipun memiliki harta yang banyak dan melimpah ruah. Hayatilah sabda nabi s.a.w yang bermaksud:

Sumber daripada Nurraysa.com

Baca juga mengenai Sedekah Subuh.

Tazkirah Ringkas Kelima: Allah Maha Pengampun


‫َوِّ دل ِل َما ِِف أل دس َمٰـ َو ٰ ِت َو َما ِِف أ ۡۡ َل ۡر ُِۚض یَ ۡغ ِف ُر ِل َمن يَ َش ۤا ُء َویُ َع ِذ ُب َمن يَ َش ۤا ُُۚء َوأّ دلُل غَ ُفو ٌر در ِح ٌی‬


"Dan bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Ia mengampunkan sesiapa
yang dikehendakiNya, dan dia menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya. Dan (ingatlah), Allah Maha
Pengampun, lagi Maha Mengasihani" [Surah Aali Imran 129]

Ayat ini menunjukkan bahawa Allah swt mengampunkan sesiapa sahaja yang dikehendakiNya asalkan tidak mati dalam keadaan syirik. Hal ini kerana dosa syirik termasuk dalam dosa yang tidak diampuni. Sentiasalah kita memohon keampunan serta menjauhi perkara yang membawa kepadadosa. Moga Allah mengampuni nsegala salah dan silap kita.

Sumber: anyflip.com


Tazkirah Ringkas Keenam: Bersyukur Atas Nikmat Allah

ALHAMDULILLAH adalah ungkapan ringkas sebagai tanda kesyukuran kepada Allah SWT terhadap nikmat dan rezeki yang dikurniakan.

Sifat syukur berada pada tahap tertinggi kerana tidak ramai yang mampu mencapai tahap syukur di atas semua anugerah diterima di dunia ini. Allah mengingatkan kita dalam firmanNya:

قُلْ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۖ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad):Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada), dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur

 [al-Mulk 23]

Ibnu Kathir dalam tafsirnya menyebutkan: Sedikit sekali ketiga-tiga nikmat ini iaitu penglihatan, pendengaran dan hati digunakan untuk melaksanakan ketaatan, melaksanakan perintah dan menjauhi larangan Allah SWT sebagai tanda bersyukur.

Dalam Hilyatul Auliya' menyebutkan:

كل نعمة لا تقرب من الله عز وجل، فهي بلية.

Setiap nikmat yang tidak digunakan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT itu hanyalah musibah.

Justeru menjadi kewajipan bagi setiap hamba Allah untuk bersyukur atas segala nikmat yang Allah SWT kurniakan sama ada nikmat pendengaran, penglihatan dan hati agar sentiasa taat dan menjauhi dosa serta maksiat.

Perlu diingat semua anggota ini iaitu pendengaran, penglihatan serta hati akan ditanya di hadapan Allah kelak. Firman Allah SWT:

وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.

Sumber: Petikan dari Ustaz Wadi Anuar

Tazkirah Ringkas Ketujuh: Hutang Wajib Dibayar

Hutang wajib dibayar sesuai dengan waktu yang dijanjikan iaitu tidak menangguh-nangguhkannya. Adalah dikira berdosa bagi orang yang tidak mahu membayar hutangnya dengan sengaja walau bagaimana kecilpun hutang tersebut

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

”Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.”

[Riwayat al-Baihaqi ]

Sumber: Google

Tazkirah Ringkas Kelapan: Jangan Hanya Memikirkan Balasan Dunia Semata Mata

“Sesiapa yang mahukan pahala (balasan) dunia sahaja (maka rugilah ia), kerana di sisi Allah disediakan pahala (balasan) dunia dan akhirat. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.”

[Surah an Nisa’:134]

Sikap manusia memang mahukan hasilnya diterima dengan secepatnya. Lagi cepat lagi baik. Contohnya, bila bekerja mahukan gaji. Tiada upah dan gaji, belum tentu kerja itu ingin dilakukannya.

Hakikatnya, kehidupan kita bukan sahaja hanya di dunia. Tetapi di akhirat nanti kita akan dihidupkan dan menerima pembalasan atas perbuatan kita di dunia ini.

Baik atau buruk walau sekecil zarah pun kita akan ditanya di akhirat sana oleh Allah S.W.T. Tidak tertinggal sedikit pun.

Jadi, bersabarlah dalam melakukan kebaikan. Jika tidak hari ini kita menerima balasan, pasti di akhirat kita mendapat ganjaran pahala. InshaAllah!

Sumber: tzkrh.com

Tazkirah Ringkas Kesembilan: Jangan Terlalu Memikirkan Kata Kata Orang Lain

Sebahagian besar dukacita insan dalam hidupnya adalah kerana terlalu memikirkan kata-kata orang lain terhadap dirinya. Lantas, segala kerunsingan dan usaha dipertaruhkan untuk menjaga mulut manusia sehingga melupai apa yang ALLAH mahu dalam hidup ini.

Jika di sisi ALLAH kita tidak mulia, seluruh pujian manusia tidak berguna. Bahkan pujian itu mungkin menjadi racun yang memusnahkan bahagia dalam jiwa dan menjadikan kita hilang arah dalam melihat kehidupan yang sebenar

Sumber: Petikan daripada muftiperlis.gov.my

Tazkirah Ringkas Kesepuluh: Ujian Dan Kesulitan

✅ Jangan kau rasa hanya kau sahaja yang teruji dan diuji Allah. Begitu juga jangan kau rasa hanya diri kau sahaja yang mendapat nikmat. Dengan itu, kau tidak tenggelam dalam kedukaan dan tidak keterlaluan dalam kegembiraan. Ingat, sepertimana ada mata yang melihat dengan empati, ada juga mata yang memandang dengan iri. Berwaspadalah. 

✅ Bila kita ada masalah dengan Allah, maka makin banyak masalah kita dengan manusia. Selesai satu masalah, akan datang satu masalah lagi besar tanpa sempat buat apa-apa. Jadi, selesaikan semua benda dengan ALLAH dulu, Allah akan selesai semua masalah kita.

"Seindah-indah keadaan hamba, adalah hamba yang mengadukan kesulitannya kepada Allah Subhanahu wa Taala."

Sulthonul Qulub Habib Munzir Bin Fuad Al-Muwasa رحمه الله تعالى 

Sabar 

 ✅ Jika sampai detik Ini ujian itu masih sering kau hadapi, bersabarlah. Jangan kau putuskan kesabaranmu, Karena sesungguhnya Allah sedang menguatkanmu. Info: Group Whatsapp


Sekian tazkirah ringkas Dan nasihat buat diri. Moga kehidupan kita berjalan dengan lancar pada hari ni dan seterusnya. Tazkirah Ringkas ini juga adalah peringatan buat diriku ini yang penuh dengan dosa Dan noda 😪



Post a Comment

10 Comments

  1. Orang2 yang saling berpesan ke arah kebaikan dan kebenaran tidaklah termasuk dari golongan orang2 yg rugi - Surah Al-Asr

    ReplyDelete
  2. Terima kasih share / mengingatkan ye....

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah tq nona atas perkongsian

    ReplyDelete
  4. What a beautifully profound message! Life's journey truly encompasses a myriad of experiences—both joyous and challenging. Embracing these diverse phases is a testament to the richness of our human existence. Moreover, If you want to excel in your future in the filed of nursing so we got some part time nursing courses in London. Registrations are open.

    ReplyDelete
  5. I thought it was going to be some exhausting old post, however it truly made up for my time. I will present a connection on this page on my web journal. I am certain my guests will find that extremely helpful homework Writing Service UK

    ReplyDelete
  6. I used CIPD Assignment Help for my exams and it really helped me score well! Their service is super fast and I highly recommend it to anyone needing assistance with their CIPD assignments. Thanks to them, I nailed my exams!

    ReplyDelete
  7. I appreciate how you explain things using examples from everyday life and share the message that life is unpredictable and that we never know when we will be here, which is why we should do good deeds. Regards: academic writing service

    ReplyDelete
  8. I appreciate the way you provide an explanation for things the use of examples from regular existence and share the message that lifestyles is unpredictable and that we in no way realize while we will be here at best streaming uk that is why we should do proper deeds.

    ReplyDelete
  9. Perturbed by the thoughts of your online exams? Do Exams For Me is your one-stop solution for all the worries. Just ask us to take my online exam for me.professional academic writing services UK

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .