7 Restoran di Taiping Yang Mendapat Perhatian Pelancong

7 Restoran di Taiping Yang Mendapat Perhatian Pelancong

 

7 Restoran di Taiping Yang Mendapat Perhatian Pelancong || Taiping adalah sebuah bandar yang sangat tenang. Dengan taman tasik yang indah yang dikelilingi oleh pohon-pohon hujan yang berusia berabad-abad dan bentangan gunung dari kejauhan, Taiping adalah tempat pelindungan bagi pencinta alam dan sesiapa sahaja yang lebih suka dengan kehidupan yang lebih damai.

Tidak hairanlah  baru-baru ini Taiping dinamakan bandar ketiga paling lestari di dunia, di belakang Ljubljana, Slovenia dan Vancouver, Kanada di pameran perdagangan pelancongan International Tourismus-Börse.

Tetapi setelah anda berjalan-jalan di Taiping, anda akan dapati bahawa ia adalah sebuah kota yang penuh dengan sejarah, dengan banyak restoran yang telah beroperasi selama beberapa dekad. Sesuai dengan keadaan semasa, banyak dikalangan restoran ini menawarkan servis online food delivery.


-       Photo credit : Hungry Onion - 

1. Restoran Yut Sun

Setelah beroperasi hampir 100 tahun, Yut Sun merupakan institusi tempatan di Taiping dan sering dikunjungi oleh penduduk tempatan dari semua kaum. Bertempat di sebuah bangunan sebelum perang, restoran ini memiliki suasana kopitiam sekolah lama yang khas, lengkap dengan meja bulat atas marmar, kerusi kayu dan lantai jubin mosaik berwarna-warni.

Untuk makanan muslim, jangan risau, restoran ini disahkan halal. Yang mesti dicuba di sini adalah ayang cincang  Hainan. Hidangan ini mempunyai potongan daging ayam yang telah dipukul, digoreng kemudian disiram dengan sos coklat, dengan kacang polong, tomato, dan irisan kentang.

Ayamnya berair dan rangup, sementara sos coklat adalah pelengkap yang sempurna - kami yakin anda akan mahukan hidangan kedua!

 

Alamat : 78 & 80, Jalan Pasar, 34000, Taiping, Perak, Malaysia

Waktu operasi: 8.00 pagi - 7.00 malam (ditutup pada hari Ahad)

 

-       Sumber Google -

2. Doli Kuey Teow Goreng

Bangunan lain yang telah wujud selama beberapa dekad, Doli Kuey Teow Goreng mempunyai reputasi sebagai pitstop bagi pelancong lapar yang masuk atau melalui Taiping melalui jalan darat.

Biasanya, kuey teow goreng ala Melayu, atau mi beras rata, mempunyai kuah tetapi di Doli's, versi kering dan digoreng menggunakan kompor arang, memberikan rasa hangus segar wok! Minta tanda khas kuey teow goreng istimewa yang mempunyai topping udang dan kerang ... lazat

Alamat : No 5, Regat Tupai, Taiping.

Waktu Pembukaan: 12.00pm - 11.00pm (Tutup pada hari Jumaat)

 


-       Sumber Google -

3. Bismillah Cendol

Semangkuk cendol sejuk, sejenis pencuci mulut santan, sangat menyegarkan pada hari yang panas. Bismillah Cendol telah wujud sejak tahun 1993 dan telah menyempurnakan semangkuk pencuci mulut yang sedap.

Kelazatan istimewa di Bismillah sebenarnya, cendol yang paling asas - jeli tepung beras hijau, santan dan sirap gula aren. Kami mencadangkan mendapatkannya dengan beras pulut, yang dapat mengisi perut anda sedikit lama sebelum anda tiba di destinasi makanan seterusnya.

Alamat : Lot 233, Jalan Barrack, Taiping

 


-       Sumber Google -

4. Nasi Lemak Warung Muhibbah

Tiada senarai makanan Malaysia lengkap tanpa nasi lemak. Taiping mempunyai sebuah gerai nasi lemak yang dikunjungi semua orang, yang disebut Warung Muhibbah.

Di sini, nasi lemak disajikan dalam bentuk paling asas, dan anda boleh membuat nasi lemak sendiri dengan menolong pelbagai jenis hidangan sampingan seperti ayam, daging lembu atau sotong.

Dihidangkan dengan potongan timun, kacang tanah dan ikan bilis goreng, nasi lemak akan memenuhi anda sehingga makan tengah hari! Sebaiknya sampai di sana seawal mungkin, kerana antrian biasanya panjang dan makanan habis dengan cepat.

Alamat : Taman Tupai Mas, Taiping

Waktu operasi: 6.30 pagi - 12 malam

 

\

-       Sumber Google -

5. Larut Matang Food Court

Medan selera sangat sesuai untuk orang yang tidak yakin, dan juga orang yang sangat lapar. Dengan lebih daripada 120 gerai yang menjual pelbagai kegemaran tempatan, satu pasti akan dimanjakan untuk dipilih!

Pergi pagi untuk sarapan atau kemudian untuk makan tengah hari. Terdapat dua bahagian di sini, iaitu halal dan tidak halal, jadi pengguna makanan Muslim juga boleh mendapatkannya!

Anda tidak perlu pergi jauh ke Pulau Pinang untuk char kuey teow. Pergi ke gerai nombor 83, atau dikenali di kalangan penduduk tempatan sebagai Ah Leng char kuey teow, untuk sepiring mi nasi goreng yang digoreng dengan tauge, chives, udang, kerang dan telur.

Ukuran standard char kuey teow yang baik adalah sama ada ia memiliki "wok hei" (rasa berasap dan hangus dari menggoreng mi dalam wajan besi tuang di atas sumber panas yang kuat). Pada Ah Leng, anda tidak akan pergi dengan kecewa. Makanan jalanan lain yang patut diambil sampel termasuk keseronokan chee cheong, nasi ayam, dan omelet tiram.

Alamat : Jalan Panggung Wayang, Taiping, 34000

Waktu operasi: 7.00 pagi - 6.00 petang


Sumber - Google

6. Mee Udang Mak Jah

Juga di Kuala Sepetang terdapat gerai Mak Jah di mana anda boleh mencuba mee udang (mi udang) ala Melayu, disajikan dengan udang segar dan paling sedap di sini.

Walaupun terdapat gerai lain yang menjual mee udang, yang membezakan Mak Jah ialah semangkuk mi akan disertakan dengan lima hingga tujuh udang besar, lemak, berair yang disajikan dalam kaldu manis dan pedas. Percayalah, saiz udang sahaja semestinya harganya

Alamat : Kampung Menteri, Kuala Sepetang

Waktu operasi: 11.00 pagi - 10 malam (Tutup pada hari Rabu)

 



7. Cik Jan Mee Ketam

Kami menjimatkan banyak makanan laut terbaik buat kali terakhir! Pergi ke Kampung Dew, sekitar 20 minit perjalanan ke utara Taiping untuk mee ketam (mi ketam). Sangat mudah untuk melihat gerai, cari terminal jeti.

Ketam baru ditangkap, kemudian dimasak dalam kaldu berasaskan kelapa, jadi harapkan hanya kepiting segar di dalam mangkuk anda. Paling sedap dimakan dengan tangan anda! Kami sangat mengesyorkan ini sebelum pergi ke lawatan kunang-kunang!

Alamat : No 1A, Kampung Dew, Simpang Empat Semanggol

Waktu operasi: 3.00pm - 11.00pm

 

Makanan di Taiping mungkin tidak begitu terkenal seperti makanan di Ipoh, tetapi untuk sebuah bandar kecil, pastinya ia mempunyai banyak tempat makan yang berkualiti tinggi! Pelbagai pilihan makanan menarik, mulai dari makanan kegemaran tempatan seperti cendol dan nasi lemak, hingga hidangan yang lebih unik seperti mi udang ala Melayu, dan mi ketam.

Perjalanan ke Taiping untuk makanannya pasti tidak akan mengecewakan. Dan di Taiping ini sudah ada beberapa restoran yang mula mendapat tempat di hati para pelancong luar.

Untuk lebih mudah, boleh buat pesanan makanan melalui aplikasi Foodpanda dan semuanya boleh dihantar terus ke lokasi tanpa perlu bersusah payah.

Rider Foodpanda turut menitik beratkan keadaan keselamatan dan jarak dengan pelanggan ketika menjalankan tugas penghantaran. Hand sanitizer, mask dan pelitup muka merupakan sebahagian daripada SOP yang mereka tekankan. Jadi pelanggan boleh membuat pesanan makanan yang diinginkan tanpa rasa risau.




Wahh! Mudah dan pantas gayanyaaa!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Post a Comment

3 Comments

  1. Pergi Taiping boleh terjah resto ni. Doli kuew teow tu macam best je. Untung sekarang dah ada delivery kan.

    ReplyDelete
  2. yg penting ada foodpanda kan .. klu tanak pergi pon boleh guna hujung jari ja order

    ReplyDelete
  3. Yut Sun Restoran tu tiada sijil halal ye sis. Do check your recommendation

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .