Anda Mengalami Obesiti dan Sering Sakit Lutut?

Anda Mengalami Obesiti dan Sering Sakit Lutut? ||  Alhamdulillah, syukur masih bernyawa cuma sekarang lutut aku dah start sakit balik ni! Rasanya memang sebab dah naik balik badanku! HAHHAHAHA..Makan tak ingat duniaa...kerja pulak selang seli dengan cuti, rasa nak makan aje tau! Korang rasa sakit lutut tak ... hmm.. mungkin salah satu faktor obesiti tuuu.... 

Masalah ‘lutut longgar’ mungkin kerap terjadi kepada anda yang mengalami berat badan berlebihan atau obesiti kerana ia adalah salah satu punca sakit lutut.

Secara logiknya, anda mungkin boleh mentafsirkan masalah ini adalah disebabkan tekanan daripada jisim tubuh badan yang tinggi terpaksa ditampung oleh anda.

Persoalannya, apa anda boleh buat untuk menyingkirkan punca sakit lutut yang satu ini? Tenang, jom teruskan membaca artikel ini ye.


Realiti masalah obesiti di Malaysia

Statistik Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) pada tahun 2015 menyatakan bahawa setiap 1 dalam 2 orang dewasa di negara kita adalah obes.

Jika dilihat dari segi peratus, kajian yang sama telah mendapati bahawa 51% (lebih daripada separuh) masyarakat kita mengalami masalah berat badan berlebihan ini.

Ini sekali gus menjadikan Malaysia sebagai salah sebuah negara yang paling gemuk di dalam benua Asia (33% berat badan berlebihan dan 18% obesiti).

Angka yang dilihat akan bertambah ini adalah sangat membimbangkan kerana obesiti diketahui mampu membawa kepada pelbagai jenis komplikasi yang bahaya.

Selain penyakit-penyakit kronik, obesiti juga dipercayai adalah antara punca sakit lutut terjadi!


Obesiti adalah antara punca sakit lutut?

Untuk pengetahuan anda, obesiti boleh jadi punca sakit lutut kerana berat badan yang berlebihan itu sudah pasti akan menyebabkan tekanan pada sendi di lutut.

Ini kemudiannya akan membawa kepada kerosakan sendi lutut dan artritis pramatang jika ia dibiarkan begitu sahaja tanpa mendapatkan sebarang rawatan.

Jika dilihat dari sudut matematik, setiap 1 paun berat badan yang berlebihan akan membawa kepada penambahan 4 paun tekanan pada sendi di lutut anda.

Angka ini bermakna jika individu itu mempunyai berat badan berlebihan sebanyak 100 paun maka tekanan pada sendi di lutut akan bertambah sebanyak 400 paun.

Akibatnya, ia akan jadi punca sakit lutut yang lama-kelamaan akan menyebabkan kemerosotan sendi, tulang dan otot di sekitar kawasan lutut penderita obesiti.

Apa yang anda boleh buat untuk rawat?

Seperti yang anda mungkin sudah boleh teka, tiada jalan mudah lain untuk merawat masalah ini daripada terus berlaku dan berulang selain menurunkan berat badan.

Terdapat banyak manfaat yang boleh anda dapat dengan menurunkan berat badan termasuklah:

#1. Mengurangkan risiko sakit lutut

Sesuai dengan petikan dalam perenggan di atas tadi, setiap 1 paun yang anda berjaya kurangkan akan turut membuat tekanan berkurang sebanyak 4 paun.

Ini bermakna jika penderita obesiti berjaya kurangkan berat badan sebanyak 10 paun, maka tekanan pada sendi lutut juga akan berkurang sebanyak 40 paun.

Dengan ini, anda mungkin akan berjaya mengurangkan risiko masalah artritis pada sendi lutut.

#2. Mengurangkan risiko radang sendi

Masalah artritis diketahui sebagai kondisi yang boleh melarat dan membawa kepada keadaan kesihatan lain seperti keradangan pada sendi-sendi yang telah terjejas lama.

Ditambah pula dengan masalah obesiti yang memberi lebih tekanan pada sendi-sendi anda, maka mengurangkan berat badan adalah pilihan terbaik untuk merawat.

Dengan ini, anda mungkin akan berjaya mengurangkan risiko terkena sakit lutut dan radang sendi.

#3. Mengurangkan risiko penyakit berbahaya

Selain dapat elak punca sakit lutut, usaha untuk menurunkan berat badan juga tentu sahaja dapat mengurangkan risiko penyakit berbahaya akibat obesiti.

Ini kerana obesiti seringkali dikaitkan dengan pelbagai penyakit kronik seperti sakit sendi, diabetes kanser, penyakit berkaitan organ dan sebagainya.

Oleh itu, sila berusaha untuk menurunkan berat badan untuk mengelak komplikasi lain kelak.

Bagaimana cara rawat sakit lutut dengan senaman?

Sebagai tambahan, punca sakit lutut yang disebabkan oleh obesiti ini mungkin boleh dirawat dengan melakukan lebih banyak aktiviti fizikal yakni senaman.

Antara aktiviti-aktiviti yang disarankan buat anda yang mengalami kedua-dua masalah obesiti dan sakit lutut adalah seperti berikut:

  • Berjalan
  • Berjoging
  • Berbasikal
  • Berenang
  • Yoga
  • Tai Chi

Di samping dapat membantu usaha anda untuk menurunkan berat badan, aktiviti di atas ini mampu mengurangkan stres yang juga tidak bagus buat anda.

Prosedur pembedahan adalah jalan yang terakhir?

Sekiranya anda telah mencuba menurunkan berat badan untuk elak punca sakit lutut ini namun masih tidak berjaya, pembedahan adalah jalan yang terakhir.

Terdapat 2 jenis prosedur pembedahan yang mungkin akan dicadangkan buat anda iaitu:

  • Pembedahan buang lemak – Ia dapat membantu anda membuang lemak dan jisim tubuh badan yang tidak perlu untuk mengurangkan tekanan pada sendi di lutut
  • Pembedahan ganti sendi – Ia dapat membantu anda mengganti sendi lutut yang telah rosak dengan menggunakan bahan seperti besi atau plastik yang berkualiti

Namun, sudah pasti tiada siapa yang mahu untuk melakukan jalan terakhir ini, jadi sila berusaha untuk kurangkan berat badan agar tiada lagi masalah sakit lutut.


Nak kira BMI dan info pasal ni? Terjah Hello Health Group 


7 comments:

  1. Ini masa keje kat opis dl mmg terasa sakit lutut nya tu haha.. Byk sgt berjalan iye jgk.. Badan membesar iye jgk..

    ReplyDelete
  2. Ya tengah cuba banyak berjalan untuk banyakkan berpeluh dan kurang kan berat badan.

    ReplyDelete
  3. Insaf sekejap bila baca post ni..huhu..kena usaha turunkan berat badan ni, sebelum penyakit datang

    ReplyDelete
  4. mmg penyakit senang datang susah nk pegi .,. huhuhu

    ReplyDelete
  5. Ini yang buat rasa terpanggil nak turun berat badan ni. Baiklah, mari usahakan.

    ReplyDelete
  6. Tak obes tapi lutut kerap sakit juga lepas bersalin Naura.

    ReplyDelete

Thanks For Coming !
Please Leave Your Comment and Support Me Yeah!
Take Care Everyone ⭐